2023AustraliëOceaniëWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Mataranka naar Darwin (Dag 63 t/m 67)

In het laatste reisverslag hebben we uitgebreid verteld over onze dagen in de outback van Australië. Vanuit Alice Springs zijn we daarna doorgereisd. Met een tussenstop in Mataranka zijn we daarna in Darwin uitgekomen. In dit reisverslag vertellen we je alles over deze dagen in the Northern Territory van Australië

Met de Greyhound Australia bus naar Mataranka

Dinsdag 9 mei 2023 namen we op de 63e dag van onze wereldreis de bus naar Mataranka. We hadden onze laatste dag in Alice Springs rustig doorgebracht. Na een zo laat mogelijke uitcheck zijn we een rondje gaan wandelen door het stadje. We kochten wat souvenirs, aten sushi als lunch en nestelden ons die middag lekker in de lobby van het Stay at Alice Springs Hotel. Hier hebben we de rest van de middag doorgebracht en ons verder voorbereid op de komende dagen. Om 17:30 uur stond namelijk de Greyhound Australia bus klaar om ons naar Mataranka te brengen. De rit van maar liefst 15 uur ging verrassend snel voorbij. Na een aantal stops langs de vermakelijke roadhouses en om te eten kwamen we de andere ochtend om 8:45 uur aan in Mataranka. We hadden zelfs behoorlijk wat uren geslapen.

Woensdag 10 mei waren we dus in Mataranka, een tussenstop naar Darwin. Na het ontbijt gingen we direct naar het Territory Manor Motel & Caravan Park waar we 1 nacht zouden blijven. De hoofdreden om naar deze plaats te komen was een heerlijke tussenstop waar we een dagje in de Bitter Springs zouden doorbrengen. Deze natuurlijke warmwaterbron was op een half uur lopen van Territory Manor Motel & Caravan Park. We konden al vroeg de kamer in en nadat we wat boodschappen gedaan hadden maakten we de wandeling. Het was inmiddels erg warm en het half uur lopen viel nog niet mee.

Bitter Springs

Gelukkig wachtte er een beloning op ons, want de Bitter Springs waren erg de moeite waard. Het water was kristalhelder en had een aangename temperatuur. Je kon aan de ene kant het water in en je met de stroom me laten varen. Aan het einde van de stroom kon je weer uitstappen en naar de start lopen. Het was er redelijk druk, want dit is een populaire plek. Gelukkig was het niet zo druk dat we er last van hadden. De omgeving was prachtig en je zwom letterlijk tussen de bomen en onder de enorme spinnen. Het was een heerlijke middag in het warme Mataranka.

Terug bij het park namen we een douche en gingen we iets drinken in het restaurant. We raakten aan de praat met 3 Australische mannen die onderweg naar Darwin waren voor een bowlingwedstrijd. Zo werd het niet alleen een heerlijke dag in het water, maar ook nog eens een gezellige avond.

Darwin, de hoofdstad van the Northern Territory

Nadat we de avond ervoor nog een kikker uit de badkamer hadden verwijderd stapten we op donderdagochtend 11 mei 2023 om 8:45 uur weer in de Greyhound Australia bus naar onze volgende bestemming. Na bus was weer mooi op tijd en met een aantal tussenstop kwamen we bijna 7 uur later uit in Darwin. Darwin is de hoofdstad van het Northern Territory en heeft ongeveer 130.000 inwoners. Het is ook de meest noordelijk gelegen stad van het land. We verbleven hier 3 nachten in het MOM Darwin, wat onderdeel is van de YHA Australia hostels. Bij aankomst troffen we een vrij chaotisch feesthostel. Dit waren we nog niet gewend. Gelukkig hadden we een eigen privékamer met badkamer. Deze was vrij ruim met een goed werkende airconditioning en daarnaast op een wat rustigere plek in het hostel.

Mindil Beach Sunset Market

Na het inchecken zijn we zo snel mogelijk naar de Mindil Beach Sunset Market gegaan. Deze avondmarkt was net een aantal weken geleden weer opgestart. Tussen mei en oktober is namelijk het droge seizoen in dit gebied. Dan start ook het hoogseizoen op toeristisch gebied. De markt vindt iedere donderdag en zondag plaats aan Mindil Beach. Al op de heenweg merkten we dat het er erg druk zou zijn en dat was een goede inschatting. Er waren enorm veel kraampjes met eten. Van Aziatisch tot Italiaans, Grieks en natuurlijk lokale specialiteiten. We namen een lekker bakje Pad Thai en hebben dit (net als vele anderen) bij zonsondergang op het strand opgegeten. Terug bij het hostel zijn we nog lekker op het terras wat gaan drinken met een spontane ontmoeting met een Nederlands/Frans koppel. Een goede start dus van het verblijf in Darwin en een hele verandering ten opzichte van Mataranka.

Een dagje naar Litchfield Park en een échte Croc Cruise

Na een minder goede nachtrust op een wat ingezakt bed hebben we aan de overkant van het hostel ons ontbijt gehaald. Om 7:30 uur werden we namelijk opgehaald door Offroad Dreaming voor de Litchfield Day Tour (including Croc Cruise). Nadat de bus werd gevuld met een gemengd gezelschap was het ongeveer 1 uur rijden naar het Litchfield National Park. De eerste stop was een enorme termietenheuvel. Deze indrukwekkende bouwwerken zie je overal langs de weg staan en onze gids kon ons hierbij voorzien van veel nuttige informatie.

Litchfield National Park

We hadden niet zomaar voor Litchfield National Park gekozen. Dit park staat bekend om verschillende watervallen waar je ook ik mag zwemmen. Bij de tweede stop was het dan ook raak. Florence Falls was de plek waar we niet alleen zicht kregen op een waterval, maar er ook mochten zwemmen. Het is hier ongeveer 30 graden dus het verkoelende water voelde heerlijk aan. Gelukkig waren we voorzien van waterschoenen want er zijn overal stenen en uitglijden wilden we ook niet graag. We zwommen richting de waterval en namen ook onder water nog even een kijkje bij de talloze vissen die hier zaten.

Na een korte wandeling gingen we terug de bus in om naar de Buley Rockhole te gaan. Deze serie van waterpoeltjes lopen mooi in elkaar over en en aantal zijn diep genoeg om er van de kant in te springen. Dit werd dan ook massaal gedaan, al wist Judith wel haar voet hier te stoten aan een van de stenen. Ondertussen had onze uitstekende gids de lunch klaargezet en konden we onze eigen wraps samenstellen. Na een kijkje bij de Wangi Falls was het tijd om het park te verlaten. We waren al aan het einde van de middag, maar het hoogtepunt van de dag moest toen nog komen.

Croc Spot Tours

Offroad Dreaming werkt namelijk samen met Croc Spot Tours. Dit kleinschalige bedrijf neemt je op een bootje mee over de Adelaide River. Deze rivier zit namelijk bomvol enorme krokodillen die je hier kan vinden in de omgeving van Darwin en Mataranka. De vakkundige gids nam het bootje mee over de rivier gevuld met onze hele groep. Al snel zagen we de eerste krokodillen. Omdat je enkel een gedeelte van de kop ziet is het formaat dan nog moeilijk in te schatten. Hij haalde echter al snel zijn hengel tevoorschijn. Hieraan zat een groot stuk kippenvlees. Zodoende kon hij de krokodillen boven het water laten happen naar het vlees. Op die manier was goed te zien hoe enorm ze waren.

Het was enorm indrukwekkend en bij vlagen ook behoorlijk spannend om zo tussen de krokodillen te varen. De gids wist ze overal te liggen en de meesten hapten maar al te graag naar het vlees. Het was enorm indrukwekkend om de beesten van deze afstand te zien. We kregen veel uitleg en met de ondergaande zon erbij was dit een perfecte afsluiting van de dag. Het leverde dan ook enkele prachtige foto’s op. Bij terugkomst was het tijd voor een Indiase maaltijd en nog wat drankjes onder het genot van hard zingende Australische jongeren op een karaoke avond.

Een dagje chillen in Darwin

Na de busrit vanuit Mataranka en een drukke dag vanuit Darwin hadden we besloten om op zaterdag 13 mei 2023 wat rustiger aan te doen. Zo begonnen we onze 67e dag van onze reis met ontbijt en het doen van de was. We deden nog wat boodschappen en zijn daarna naar het Darwin Waterfront gelopen. Dit toeristische gebied heeft restaurants, bars, winkels en een kunstmatig strand. Ook kan je hier een golfslagbad vinden.

Na een lekkere Mexicaanse maaltijd ploften we neer op de gratis ligbedjes. Languit liggend genoten we van het heerlijke weer en het rustige strandje. Er werd volop gebruik gemaakt van het verkoelende water waar wij zelf natuurlijk ook even in zijn gedoken. Aan het einde van de middag hielden we het hier voor gezien en liepen we langs de waterkant terug naar het MOM Darwin hostel. We hadden echter gelezen dat er het Darwin Italian Festival dit weekend in de stad was dus gingen we daar eerst even een kijkje nemen.

Dit viel helemaal niet tegen. Het was er enorm druk en overal stonden kraampjes met heerlijk Italiaans eten. Vanaf het podium klonk er Italiaanse muziek met live optredens en dus genoten we van een bordje pasta op de klanken van bekende Italiaanse hits. We zijn hier nog lekker even blijven zitten om daarna toch echt terug te gaan naar het hostel. We namen nog een cidertje in de pub en sloten daarmee ons verblijf af in Darwin. De andere ochtend moesten we er namelijk weer vroeg uit om het vliegtuig naar Cairns te nemen.