2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Noosa naar Brisbane (Dag 83 t/m 88)

In ons laatste reisverslag vertelden we al hoe we het prachtige Fraser Island hadden bezocht. Vanuit deze plek zijn we doorgereisd naar Noosa om vervolgens in Brisbane aan te komen, een van de grootste steden in Australië. In dit reisverslag vertellen we je precies hoe deze dagen zijn gegaan.

Met de bus naar Noosa

Na Hervey Bay zijn we op maandag 29 mei 2023 doorgereisd naar Noosa. Deze plek kregen we door veel reizigers aangeraden, dus we keken er erg naar uit. We namen mooi om 10:30 uur de bus en kwamen rond 15:00 uur in Noosa Heads aan. Na een flinke wandeling kwamen we uiteindelijk aan bij de YHA Halse Lodge. Dit hostel was erg mooi gelegen en bevindt zich in een oud houten pand. Het is daardoor erg gehorig maar het heeft enorm veel karakter. Bij het inchecken kregen we de tip dat bij de O-Bar de pizza’s op maandag voor de helft van de prijs waren. Na een wandeling door de straten van Noosa ben ik (Erik) daarom nog met nóg en flinke wandeling om boodschappen gegaan voor het ontbijt en hebben we die avond lekker pizza’s gegeten.

Wandelen in Noosa

Ondanks de gehorige kamers hadden we goed geslapen. Het hostel was erg netjes en de gebruikers houden alles goed in orde deze keer. Rond 10:00 uur vertrokken we daarom op de 84e dag van onze reis en ondanks de koude nacht werd het al snel erg warm tijdens de wandeling. We gingen namelijk door het Noosa National Park lopen. Hier kan je verschillende wandelingen vinden die goed op elkaar aansluiten. Wij kozen voor een combinatie van de Coastal Walk en de Tanglewood track. Hierdoor konden we veel van de kust zien en via het bos weer terug lopen.

De uitzichten langs de kust waren geweldig. Prachtige stranden en rotspartijen waar het water met flinke kracht tegenaan klapte. De zon scheen heerlijk en zo konden we het heldere water mooi zien. Op deze wandeling was het nog vrij druk. We maakten enkele stops, waaronder bij Dolphin Bay. Helaas zagen we hier geen dolfijnen. Bij Hell’s Gate was dit echter wel anders. We wisten al snel een schildpad te spotten en in de verte zagen we vervolgens ook een hele groep dolfijnen zwemmen. De tientallen dolfijnen zwommen mooi langs en we konden ze goed zien. Ze waren duidelijk op pad naar Dolphin Bay.

Ook de terugweg via de Tanglewood Track was erg mooi door het bos. Pas rond 13:30 uur eindigden we onze wandeling weer bij het strand van Noosa. Het was lekker warm en we hadden flink dorst. We besloten daarom door te lopen naar de slijterij om daar wat lekkere flesjes cider te kopen. Hierna genoten we van de koude drankjes in het hostel, dat hadden we wel verdiend. We hadden immers toch ongeveer 3 uur flink doorgewandeld.

Rond 16:30 gingen we naar het strand toe om daar de mooie zonsondergang te bekijken. De hele lucht kleurde van oranje naar paars. Na een paar lekkere hamburgers nam Judith nog revanche voor de verloren tafeltenniswedstrijd van de avond ervoor en gingen we naar bed. We hebben een paar leuke dagen gehad in Noosa. Als het er iets warmer (en goedkoper) geweest was waren we hier zeker langer gebleven!

Met de bus naar Brisbane

Op de laatste dag van mei namen we die ochtend weer de Greyhound Australia bus. Ditmaal ging de reis van Noosa naar Brisbane, de derde stad van Australië. De bus vertrok om 10:50 uur en om 13:30 uur waren we al in Brisbane. Een korte rit dus deze keer waardoor we snel de trein konden pakken naar de wijk Fortitude Valley. Hier hadden we namelijk een mooi appartement gehuurd voor 4 nachten.

Na een drankje konden we om 15:00 uur de sleutel uit een kluisje halen en naar het appartement. Het is van alle gemakken voorzien, zoals een wasmachine, droger en een ruime keuken. De vuile was werd daarom direct gedaan. Daarna deden we wat boodschappen en Judith maakte die avond een lekkere maaltijd klaar. We keken samen wat televisie in het appartement en hielden het toen voor gezien.

De stad in

Na een goede nachtrust konden we de volgende ochtend beginnen met een lekker ontbijtje in ons eigen appartement. Het is soms wel even lekker om dat een paar dagen te hebben. Het is er lekker rustig en je kan alles even goed op orde brengen. Zo ging ik (Erik) nog even naar de barber voor een fris kapsel.

Daarna namen we de gratis ferry. De zogenaamde “Kitty Cat” CityHopper ferry’s kan je gratis gebruiken over 7 verschillende stops langs de Brisbane River. We vonden het erg handig en daarnaast is het erg leuk om de stad vanaf het water te zien. We gingen eerst naar de wijk South Bank. Hier hebben we lekker onze zelfgesmeerde boterhammen opgegeten om daarna een wandeling te maken. De wandeling bracht ons onder andere langs Streets Beach, een zwemstrand aan de Brisbane River.

Daarna gingen we kijken bij Fish Lane. Deze straat staat bekend om de mooie straatkunst, waaronder de kleine deurtjes. Deze vonden wij erg grappig en leverde mooie foto’s op. We namen nog een snel kijkje in het Queensland Museum voordat de vermoeidheid toe begon te slaan. Daarna hadden we het wel een beetje gehad en inmiddels al behoorlijk wat kilometers gewandeld. Dus staken we de Victoria Bridge over en genoten in Queen Street van een lekker ijsje. Dat hadden we wel verdiend vonden we zelf. Hierna namen we weer de ferry en gingen we terug naar ons appartement. Deze keer was het de beurt aan mij (Erik) om wat lekkers klaar te maken en dus genoten we die dag van quesadillas in ons eigen appartement.

Een kijkje bij City Hall en een avondje Eat Street

Op de 87e dag van onze wereldreis gingen we op vrijdag 2 juni de stad in. Ik (Erik) had wat minder goed geslapen en Judith had wat last van haar koortslip. Niet helemaal fit gingen we dus op pad en namen wen een kijkje bij Brisbane City Hall. We hoopten hier nog een gratis tourtje mee te pakken, maar dat zat er helaas niet in. We namen binnen een kijkje en aten daarna op het plein weer lekker onze zelfgesmeerde boterhammetjes op. Hierna maakten we nog een flinke wandeling door de verschillende winkelstraten die rond dit gebied zitten. We kochten er niks, haalden nog even de gerepareerde iPhone van Judith op en gingen terug naar het appartement om daar even uit te rusten.

Na een rustig dagje waren we goed uitgerust voor de avond. We gingen namelijk naar Eat Street Northshore. Op een verlaten stuk haventerrein is sinds 2013 een permanent foodfestival gevestigd. Ieder weekend is het op vrijdag, zaterdag en zondag geopend. Voor $5 entree kan je hier terrein op dat buiten het centrum ligt. Omringd door grote gekleurde containers kom je op een gebied met verschillende podia met livemuziek en dj’s en winkeltjes. Waar het vooral om gaat zijn de tientallen eetkraampjes. Werkelijk van over de hele wereld is er eten te verkrijgen.

Wij gingen voor een paar heerlijke okonomiyaki, zoals we deze ooit ook in Japan hebben gegeten. Met een lekker cidertje erbij luisterden we naar een bandje en keken we onze ogen uit. Het was er behoorlijk druk maar gelukkig waren er voldoende zitplaatsen. Alles was prachtig aangekleed en het eten smaakte goed. Dit zijn de locaties waar wij erg van houden en we hadden dan ook een erg leuke avond. Na een lekker toetje namen we de ferry en bus weer terug richting het appartement. Eat Street Northshore is wat ons betreft een echte aanrader mocht je in het weekend Brisbane bezoeken!

Een laatste dagje Sightseeing in Brisbane

Na een goede nachtrust werden we pas om 8:00 uur wakker op zaterdag 3 juni 2023. We moesten ons dan ook nog bijna gaan haasten om een kijkje te gaan nemen bij de Jan Power Farmers Market. Deze markt vindt iedere zaterdag plaats van 6:00 uur tot 12:00 uur. We namen de bus en na een wandeling door het park kwamen we aan bij de voormalige elektriciteitscentrale. Het was er niet heel groot maar er was wel veel lekkers te krijgen. De Australiërs houden daar wel van, want er was genoeg volk op afgekomen.

Na een hapje en een drankje gingen we aan de wandel om een eindje verder de gratis ferry naar de Howard Smith Wharves. Dee voormalige scheepswerf ligt aan de voet van de Story Bridge. Je hebt er dan ook een geweldig zicht op de prachtige brug. Daarnaast zijn er veel restaurants te vinden. Voor ons waren ze een beetje aan de prijs dus na een wandeling over de kade namen we toch de ferry weer naar Southbank.

Aangekomen bij Southbank liepen we nog over The Collective Markets. Deze markt vindt ook iedere weekend plaats maar van van 10:00 uur tot 21:00 uur. Hier kan je voornamelijk kleine ondernemers vinden met eigen gemaakte producten zoals sieraden, kleding of kaarsen. Na een paar lekkere taco’s bij El Camino Cantina South Bank maakten we er nog een wandeling en kocht Judith nog een mooi telefoonhoesje met daarop de bekende kookaburra. We hadden het wel weer gezien en namen de bus weer terug naar ons appartement.

Daar probeerde ik (Erik) tevergeefs nog pannenkoeken te bakken, wat helaas niet volgens plan ging. Gelukkig zat de supermarkt dichtbij en hadden we snel een alternatieve avondmaaltijd op tafel staan. We kijken terug op een paar leuke dagen in Brisbane en reizen met veel plezier verder naar onze volgende bestemming. Na Brisbane pakken we namelijk de bus naar Surfers Paradise aan de Gold Coast!