2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Townsville naar Magnetic Island (Dag 71 t/m 74)

In ons laatste reisverslag vertelden we al dat we in Cairns waren aanbeland, aan de oostkust van Australië. Vanuit daar zijn we doorgereisd naar Townsville. Vanuit hier zijn we namelijk naar Magnetic Island gegaan. In dit reisverslag vertellen we je alles over de dagen op dit bijzondere eiland!

Met de bus naar Townsville

Op de 71e dag van onze reis vertrokken we op woensdagochtend 17 mei 2023 weer verder. We verlieten het Cairns Central YHA en namen de Greyhound Australia Bus om 11:00 uur richting Townsville. Een dag als dit is vooral kilometers maken en op weg zijn naar de volgende bestemming. Wij vinden het reizen met de bus erg aangenaam. De zitplaatsen zijn goed, we kijken lekker naar buiten en dutten af en toe eens lekker weg. Na de middag maakten we nog een tussenstop in het plaatsje Cardwell, waar we iets konden eten. De rit duurde ongeveer 5 1/2 uur, maar dat is inmiddels voor ons geen enkel probleem.

Aan het einde van de middag kwamen we in Townsville aan. We moesten een flinke wandeling maken met onze backpaks naar het Park Regis Anchorage hotel waar we 1 nachtje zouden blijven. We aten die avond Aziatisch, met een iets té groot toetje. Een niets veelzeggende dag dus, maar we zijn wel in Townsville. Vanuit hier konden we namelijk een dag later de ferry nemen naar Magnetic Island en daar ging het ons om.

Magnetic Island

Op donderdag 18 mei 2023 was het tijd om naar Magnetic Island te gaan. Na het ontbijt op de kamer van het Park Regis Anchorage maakten we de wandeling naar de terminal van de ferry naar Magnetic Island. Althans dat dachten we. We zaten alleen bij de Sealink Terminal, waar wij kaarten hadden gekocht voor de boot van Magnetic Island Ferries. Gelukkig kwamen we hier nog wel op tijd achter. Deze terminal ligt precies aan de andere kant van het water. Dit zou ons 30 minuten lopen kosten, waardoor we de ferry zouden missen. We besloten daarom maar snel een Uber te nemen die ons gelukkig nog een mooi prijsje bood ook. Mooi op tijd stapten we in de ferry van Magnetic Island Ferries.

Magnetic Island ligt op 8 kilometer van de kust van Townsville en is 52 km2 groot. Het eiland heeft ongeveer 2.000 bewoners die veelal leven van het toerisme. Ongeveer de helft van het eiland is namelijk nationaal park met veel wandelroutes. Daarnaast kan je er koala’s, rotswallabies en talloze vogels en vlinder vinden. Ook is Magnetic Island enorm aantrekkelijk vanwege de vele strandjes en de ligging in het Great Barrier Reef.

Bij aankomst op het eiland namen we de bus naar het CStay waar we 3 nachten zouden verblijven. Het is een vrij eenvoudig hostel, maar met een goede ligging en netjes onderhouden. Na een paar boterhammen besloten we om die middag nog naar Geoffrey Bay te gaan. Hier kan je namelijk in het begin van de ochtend en aan het einde van de middag de rotswallabies zien.

Daar was niets aan gelogen want bij aankomst zagen we ze al erg snel. Het was er ook vrij druk met toeristen die ook een kijkje kwamen nemen, maar dat is ook niet zo vreemd. We hebben er een heleboel gezien en ze waren behoorlijk tam. Voeren werd niet gestimuleerd, maar er werd wel aangegeven wat je de wallabies mocht voeren. Dit werd dan ook gretig gedaan. We hebben een heleboel mooie foto’s gemaakt van deze mooie beestjes. Erg leuk om ze zo in het “wild” te zien.

Hierna zijn we een paar staten verder iets gaan eten. Het was inmiddels (erg) donker geworden en we zouden nog lang op de bus moeten wachten. We besloten daarom om eerst terug te wandelen naar Nelly Bay om daar (na 1 uur wachten..) alsnog de bus te nemen naar Picnic Bay waar het CStay ligt. De eerste dieren van Magnetic Island waren in ieder geval al van ons lijstje afgevinkt!

Op pad met de elektrische scooters van Magnetic Island Roaming

Op vrijdag 19 mei 2023 stond er tijdens de 73e dag van onze reis iets erg leuks op het programma. We mochten namelijk op pad met de elektrische adventure bikes van Magnetic Island Roaming. Het bedrijf bestaat nog maar een paar maanden en is eind april 2023 pas gestart met de verhuur van deze bikes. Op die manier hopen ze elektrische voertuigen te promoten in Australië. Tim en zijn gezin hebben namelijk een groot hart voor de natuur en vinden dat er op dit gebied nog veel winst valt te behalen.

Wij waren in ieder geval overtuigd want na wat uitleg van Tim stapten we iets na 9:30 uur op de bikes en gingen we op pad. De eerste bestemming was West Point, zoals de naam al doet vermoeden is dit het meest westelijke punt van het eiland. Hier mag je niet met iedere huurauto komen, maar met deze bikes gelukkig wel. Hierna namen we en kijkje bij Cockle Bay. Deze mooie baai staat vooral bekend vanwege het scheepswrak dat je in de verte kan zien liggen. We crosten inmiddels het hele eiland over en gingen richting Horseshoe Bay.

Dit deden we natuurlijk niet zonder nog even een kijkje te nemen bij de rotswallabies aan Geoffrey Bay. Na een kort bezoekje reden we door naar Horseshoe Bay. Een erg leuke baai waar veel te beleven valt met een mooi strand. Onze zelfgesmeerde boterhammen gingen er goed in op deze mooie plek. Hierna wilden we zelf graag het water in. We reden daarom met onze bikes naar Arthur Bay. Dit was ook wel het mooiste strand wat deze dag hadden gezien. We legden onze spullen neer, pakten onze snorkels en doken het water in. Ondanks de lage verwachtingen was hier veel moois te zien. Van kleurrijke vissen tot mooi koraal.

De dag vloog voorbij en voor we het wisten was het weer tijd om de bikes weer terug te brengen. We brachten eerst onze spullen terug naar het CStay om daarna de bikes toch echt in te leveren bij Magnetic Island Roaming. We bedankten Tim (en zijn gezin) voor de mooie dag. Dit is absoluut een aanrader om Magnetic Island op eigen gelegenheid te ontdekken. Na een flink bord met gefrituurde vis hoefden we deze keer niet zo lang op de bus te wachten om weer terug in het hostel aan te komen.

Koala’s spotten op Magnetic Island

Op zaterdag 20 mei 2023 hadden we de wekker extra vroeg gezet. Om 6:30 uur waren we al uit de veren. Na een snelle douche en een haastig ontbijt zijn we direct naar de bushalte gelopen. We konden hierdoor mooi de bus van 7:20 uur nemen. We gingen namelijk op zoek naar koala’s! Op Magnetic Island zou je dat namelijk uitstekend moeten kunnen, dus dat wilden we wel eens meemaken. We kwamen rond 8:00 uur aan bij de Forts Walk. Dit is een wandelroute over een terrein waar je naast overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog ook koala’s moet kunnen zien.

Om dieren in het wild te zien moet je soms geluk hebben. Dat geldt dus ook voor de koala’s op deze wandeling. En we hadden geluk! Omdat we vrij vroeg waren was het nog niet zo druk maar een aantal mensen die voor ons liepen zagen we bij een boom stoppen. En ja hoor, daar zat al een koala. Hij zat doodstil op een tak te slapen en leek amper in de gaten te hebben dat wij allemaal stonden te kijken. Het is erg bijzonder om een koala in het wild te zien en we vonden het dan ook erg mooi. Na een flink aantal foto’s liepen we verder.

De wandeling op zich was al erg mooi en naarmate we hoger gingen werd het uitzicht steeds beter. Boven op de berg stonden een aantal overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog waar we gingen kijken. Toen we net het tweede gebouw op wilde gaan wist Judith nóg een koala te spotten. Dit exemplaar was goed verstopt en er stond dus ook nog niemand bij. Hij was wat kleiner maar deed wel af en toe zijn ogen open. Al snel werd het wat drukker en stonden meer mensen mee te kijken. Na nog wat foto’s hielden we het voor gezien en liepen we terug. Die hadden we toch maar mooi gezien!

We pakten hierna de bus naar Horseshoe Bay voor een klein tussendoortje en wat drinken om daarna de bus naar Alma Bay te nemen. Hier hebben we een kleine duik in het water genomen om daarna lekker aan het water wat te gaan liggen. Het is hier ongeveer 24 graden dus met een fris windje kan het soms best koud zijn in het water. In de zon is het echter heerlijk. In de loop van de middag gingen we terug naar Picnic Bay, waar we die avond ook zouden eten. We hebben lekker gesnorkeld en koala’s en wallabies gezien op Mangetic Island. Een goede score wat ons betreft!

2 gedachten over “Via Townsville naar Magnetic Island (Dag 71 t/m 74)