2017AziëJapanJapan (21/07/2017-08/08/2017)Reisverslagen

Japan, op de fiets door het platteland rond Takayama (Dag 8)

In onze vorige blog vertelden we al hoe we met de trein vanuit Hakone doorgereisd waren naar Takayama. Hier hebben we vandaag de trein gepakt naar Furukawa. Vandaag hebben we namelijk een tour op de fiets gemaakt op het platteland rondom Takayama, een activiteit die je als Nederlander in Japan natuurlijk niet over mag slaan. In deze reisblog vertellen we je precies hoe dit allemaal is gegaan!

Vrijdag 28 juli 2017 (Dag 8)

Vanochtend waren we al voor de wekker wakker, ook al hadden we deze gezet op ongeveer 6 uur. We hebben redelijk geslapen in de ryokan, maar het bed was wel behoorlijk hard. We werden echter vooral wakker van de regen die we goed hoorden.

Nadat ik me in de onsen weer gewassen had (wat achteraf nu omgewisseld bleek te zijn naar de vrouwen onsen, gelukkig was er niemand!) kwamen ze het ontbijt op de kamer serveren. Het feit dat er niemand in de onsen was bood me wel de gelegenheid om enkele foto’s te nemen.

Het was een origineel Japan ontbijt met alles erop en eraan, heel anders dan we normaal gewend zijn. We hebben er dan ook de tijd voor genomen en het was goed te eten op de vroege morgen.

Ga je naar Japan?

Denk er dan ook eens over na om een Pocket WiFi te huren.

Maak dan natuurlijk wel gebruik van de exclusieve couponcode  JWREISPRINS

en krijg JPY 1000 korting op je bestelling bij Japan Wireless!

Fietstour Furukawa

We kregen dit ontbijt op eigen aanvraag al erg vroeg zodat we op tijd de bus naar Furukawa konden nemen. Hier hadden we namelijk een fietstour geboekt door de omgeving waar we om 9 uur verwacht werden. Met de bus van 8:10 vanaf het station in Takayama waren we er mooi op tijd, zoals het hoort in Japan. We bleken de enigen te zijn deze ochtend en dus gingen we samen met onze gidsen Yohei en Araki op pad.

De tocht van 3 1/2 uur was meer dan de moeite waard. We reden langs mooie paden met prachtige vergezichten. Ook stopten we meerdere malen om informatie te krijgen over de omgeving en gebruiken.

De eerste stop was bij een natuurlijke waterbron waar we onze flessen water bijvullen en deze natuurlijke bron konden proeven.

De volgende stops brachten ons langs prachtige uitgestrekte rijstvelden, een lokale markt en enkele punten met mooie uitzichten.

Na een paar uur rijden moesten we voor de 2e keer bergop rijden en zijn we bij een tempel gaan pauzeren en konden we genieten van het uitzicht. Hier kregen we ook nog wat lekkere lokale koekjes, en hebben we onze gidsen getrakteerd op drop. Zoals we wel verwacht hadden vonden ze vooral de zoute drop niet bepaald lekker.

Op de weg terug naar onze startplaats zijn we nog meerdere malen gestopt voor wat fotomomenten, waarbij het erg op prijs gesteld werd om de Japanse fotohouding aan te nemen. Ook stopten we nog even bij een Shrine en kregen we ook hier nog wat uitleg over een lokaal festival.

Nadat we ook ons lokale festival hadden uitgelegd bleek Yohei met een prins op pad te zijn geweest wat hij later in de gestuurde email erg grappig bleek te vinden!

We hebben enorm genoten van de tour. Ondanks de hoge temperatuur van 31 graden was het erg goed te doen en de gidsen waren zeer aangenaam gezelschap. We hebben samen veel gelachen en mooie dingen gezien op de fiets, een echte aanrader!

Eenmaal terug in Furukawa hebben we nog even rondgekeken en van de omgeving genoten alvorens we terug naar Takayama gingen met de trein. Furukawa heeft namelijk veel koikarpers in de lokale wateren uitgezet om het water schoon te houden. Dit was een erg mooi zicht, zeker bij het voeren ervan!

Terug in Takayama zijn we na een wandeling de lokale specialiteit Hida-beef gaan proberen. In een restaurant waar we het vlees zelf mochten bakken hebben we genoten van dit speciale en zeer zachte vlees. In Japan wordt er vaker op deze manier barbecue vlees gegeten, en in Takayama hebben we dit dus zelf ondervonden.

Hiermee sloten we ook ons verblijf in Takayama af. Morgenochtend trekken we weer verder met de trein naar Kyoto, waar we net na de middag aan zouden moeten komen. Het bed is inmiddels weer opgemaakt, en we hebben er stiekem een paar matten extra onder gelegd die nog in de kast lagen om ons bed toch iets zachter te maken. Hopelijk slapen we weer goed, want morgen wacht er weer een mooie Japanse dag!

4 gedachten over “Japan, op de fiets door het platteland rond Takayama (Dag 8)

• Tineke de Vries

Dat was dus alvast een trainingrondje voor de hel vd pin. Mooie foto’s en weer rn mooi verslag

• Zoute dropjes ??ja daar houden ze niet van erg vreemd aangezien ze toch ook wel zoute gerechten hebben….weer geniten van jullie veehaal ..op naar de volgende uit kyoto

• Ja Judith en Erik ij volg zeker jullie blog en vind de verslagen en de foto’s prachtig ik heb er zelfs de atlas bijgehaald om te zien waar jullie zitten hele fijne reis verder

• Janine Raaymakers

Wat een luxe Erik en Judith om privé met twee gidsen op stap te gaan. Erg leuke en mooie foto’s. Ik geniet hier in Wouwse Plantage ook mee van jullie vakantie in Tokio. Veel plezier en lekker genieten.