2021Denemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)DuitslandReisverslagen

Duitsland, de laatste stop is Hamburg! (Dag 17/18)

Gisteren hebben we uitgebreid verslag gedaan van onze prachtige dag in LEGOLAND. Gisteren zijn we doorgereisd naar onze laatste bestemming van deze reis in Duitsland, Hamburg. In dit reisverslag lees je alles over onze dagen in Hamburg!

Dinsdag 17 augustus 2021 (Dag 17)

Dinsdagochtend hebben we rustig aan gedaan. Na een beetje een mager ontbijt in het Refborg Hotel in Billund hebben we rond 9:15 uur koers gezet richting Hamburg in Duitsland. Onderweg regende het pijpenstelen en hoe dichter we bij Hamburg kwamen hoe slechter het wel leek te worden. Er zijn momenten geweest dat we geen hand voor ogen zagen door de regen. We hebben Denemarken dus weer achter ons gelaten en kwamen mooi rond 12:45 aan in Hamburg.

PIERDREI Hotel HafenCity Hamburg

We verblijven hier 2 nachten in het PIERDREI Hotel HafenCity Hamburg. Door een fijne samenwerking met het toeristencentrum van Hamburg zijn we hier terecht gekomen. We konden onder het hotel parkeren en kwamen zo bij de lobby van het hotel uit. Het is weer even wennen hier in Hamburg, want overal moet je binnen een mondkapje dragen in Duitsland. Dat was in Zweden en Denemarken niet meer het geval. We konden direct inchecken en werden goed geholpen.

We konden nog niet de kamer in, maar later op de middag was dit wel het geval. Het hele hotel is zeer stijlvol ingericht, en onze kamer is dat zeker ook. Ondanks dat dit het kleine type kamer is dat ze hebben biedt hij voldoende ruimte. Dat komt zeker ook door de raamnis waarin een gezellig zitje staat. Het hotel is geopend in 2019 en dat is te zien. Alles voelt nieuw aan en ziet er nog goed uit.

Leuk detail is de zogenaamde Camper City op de 1e verdieping. Hier kan je heel origineel logeren in een caravan op een dakterras. Daarnaast heb je met je kamersleutel ook toegang tot “späti”, een klein winkeltje vol handige producten. Hiermee kan je makkelijk nog iets kopen. Het is een kwestie van de gekozen producten op een briefje schrijven en meenemen maar. We hebben die avond ook nog heerlijk gedoucht dus we zijn erg blij om in dit hotel onze reis af te kunnen sluiten!

Minitatur Wunderland Hamburg

Na het inchecken zijn we eerst gaan lunchen. Dit was mede om voor de regen te schuilen, want het was behoorlijk slecht buiten. Toen het eenmaal een beetje was opgedroogd zijn we op pad gegaan. Ons hotel bevindt zich in de wijk HafenCity. Deze wijk is enorm populair en wordt voornamelijk gekenmerkt door de rode bakstenen pakhuizen uit de 19e eeuw en het moderne Elbphilharmonie gebouw.

Na een korte tussenstop bij het Speicherstadtmuseum zijn we naar Miniatur Wunderland gegaan. Normaal gezien is dit niet echt een attractie die we zouden bezoeken. Het werd ons echter aangeraden en vanwege het slechte weer besloten we er voor te gaan. Het is eigenlijk een soort van Madurodam, maar dan binnen. In een lange rij van bezoekers kwamen we langs miniaturen van Las Vegas en de Grand Canyon. Via de Verenigde Staten gingen we naar Noorwegen, Hamburg, Zwitserlande en Italië.

We waren aangenaam verrast. Alles zag er werkelijk prachtig uit en tot in het kleinste detail was het nagemaakt. Overal bewogen auto’s en reden er treintjes. De mensen bewogen en op allerlei plekken waren er kleine verhaaltjes te zien. Middels knopjes kon je ook nog eens verschillende zaken in beweging brengen. Het was er behoorlijk druk dus het was goed te zien dat dit een erg populaire attractie is in Hamburg. We hebben ons hier eerlijk gezegd beter vermaakt dan we verwacht hadden!

Reeperbahn

Na een korte stop in het hotel zijn we op pad gegaan voor ons avondeten. Middels de Hamburg Card konden we vrij gebruik maken van het openbaar vervoer dus pakten we de bus voor het hotel. De bedoeling was om bij het Hard Rock Café te gaan eten om daarna een wandeling op de wereldberoemde Reeperbahn te gaan maken. Het Hard Rock Café was echter helemaal volgeboekt dus besloten we maar direct die kant op te gaan lopen.

We passeerden al de eerste sexshops en rode lampen voordat we op de Reeperbahn aankwamen. Deze straat van bijna 1 kilometer bevindt zich in de wijk St. Pauli. Je vindt hier de foutste tenten. Van sexclubs, stripsclubs en travestietshows tot sexbioscopen, karaokebars, clubs en foute barretjes. Hier valt dus heel wat te beleven. We gingen echter eerst wat eten en kwamen bij Holy Taco uit. Hier hebben we een heerlijke mojito op en een paar geweldige taco’s.

Daarna hebben we een wandeling gemaakt over de Reeperbahn. Natuurlijk is dit een bekende straat, maar het tekent vooral de rauwe kant van deze stad. Het is hier geen nette strak afgewerkte wijk, en dat is eigenlijk wel weer eens prettig om te zien. In landen als Zweden en Denemarken zijn we dit absoluut niet tegengekomen.

Na een wandeling en wat rondgekeken te hebben strandden we bij een bar voor een lekkere cocktail. Met deze achter de kiezen zijn we ditmaal het hele stuk teruggelopen, met uitzicht over het water van Hamburg. Ondanks het slechtere weer hebben we deze eerste dag in Hamburg toch goed benut!

Woensdag 18 augustus 2021 (Dag 18)

Vanochtend hadden we een uitstekende nacht achter de rug in het heerlijke bed van het PIERDREI Hotel HafenCity Hamburg. We hadden het ontbijt moeten reserveren dus gingen om 8:30 uur naar het restaurant.

Ontbijt!

Het ontbijt in het hotel was uitstekend. Er was vers fruit, waaronder (eindelijk) weer eens een lekkere banaan! Er was voldoende keuze uit verschillende sapjes en heerlijke zoete koeken. Het waren ook niet van die kleine koeken, maar van een flink formaat. Met een goed gevuld schaaltje yoghurt was het ontbijt compleet en konden we op pad.

Alter Elbtunnel

In samenwerking met het toeristencentrum van Hamburg hadden we een aantal leuke activiteiten aangeboden gekregen. Die gingen we dus zeker eerst eens proberen. We konden namelijk een boottour doen met Barkassen-Meyer, een van de meest gerenommeerde aanbieders van boottours in de stad. De boot vertrok echter pas om 11:00 uur dus gingen we eerst nog even een kijkje nemen in de Alter Elbtunnel.

Deze tunnel stamt al uit 1911 en loopt onder de rivier de Elbe door. Je komt hier door het kenmerkende koepelgebouwtje in te gaan en daar de lift te nemen. De keuze is er om een moderne lift te nemen, of een van de authentieke liften. Vroeger kon je hier met zowel met de fiets, te voet als met de auto doorheen. Tegenwoordig is het gratis toegankelijk voor voetgangers, maar auto’s kom je hier niet meer tegen. De tunnel is prachtig betegeld en ziet er zeer netjes uit. Het straalt gewoon nostalgie uit, dus zeker de moeite waard om te bekijken bij een bezoek aan Hamburg.

Barkassen-Meyer boot tour

Daarna was de tijd echt aangebroken om de boottour te gaan doen. We namen plaats achter in de boot. Hier zaten we in de open lucht en konden we dus makkelijker foto’s maken. Een mondkapje was wel verplicht. De boot nam ons eerst door de grachten van Hafencity, voordat we de échte haven in gingen. De Duitse talk kletste aan een stuk door, maar we kregen er niet alles van mee. We zijn de Duitse taal niet voldoende machtig om alles te verstaan, maar een aantal van de slechte grappen kregen we wel door.

De boottour duurde een uur, en maakte een mooi rondje door de haven. Verschillende scheepswerven kregen we te zien, met een aantal erg indrukwekkende werktuigen. De Duitse toeristen keken hun ogen uit en een aantal ervan hielden niet op met foto’s maken. Wij genoten rustig van de tour en hebben natuurlijk ook nog wat foto’s gemaakt. Rond 12:00 uur kwamen we weer aan bij de Landungsbrücken dus we hadden wel trek gekregen.

De tijd was dus aangebroken voor een Fischbrötchen. Het “broodje vis” is echte Hamburgse streetfood en zie je vooral aan de waterkant heel erg veel. We mochten bij Brücke 10 een broodje uitkiezen en dat beviel erg goed. Een lekker broodje gebakken vis met remoulade saus ging er wel in. We waren ook niet de enigen, want het werd langzaam steeds drukker bij dit restaurantje. Met een lekker broodje achter de kiezen gingen we op pad.

Onze eigen stadswandeling

We wilden nog een aantal bezienswaardigheden zien dus gingen we gewoon zelf te voet op pad. De afstanden tussen de plekken waren namelijk goed te lopen dus gingen we er voor. Na ongeveer 15 minuten kwamen we aan bij de indrukwekkende Hauptkirche St. Michaelis. Er stond een flinke rij buiten om de toren te beklimmen, dus kozen we er voor om dit maar over te slaan. Langs de zijkant konden we echter wel gewoon de binnenkant bewonderen. Deze was verrassend mooi met een prachtige inrichting en een indrukwekkend groot orgel.

Weer 15 minuten wandelen kwamen we bij het Hamburger Rathaus aan. Dit raadhuis is de zetel van de Hamburgische Bürgerschaft, het parlement van de Duitse deelstaat Hamburg. Buiten dat is het vooral een erg groot en mooi gebouw. Vooral als je er dichtbij staat merk je pas hoe groot het is. Als je wat verder van het gebouw af gaat staan vallen de grote hoeveelheid beelden op.

De volgende stop was om de hoek, het grootste winkelcentrum van Hamburg; Europa Passage. Winkelen was niet echt nodig, maar we hebben er wel even rondgekeken en Judith wist nog een leuke souvenir te vinden. Vanuit hier konden we mooi doorlopen naar ons hotel in Hafencity.

Dit was gelijk een mooie gelegenheid om nog wat extra foto’s te nemen in deze wijk. De mooie doorkijkjes en vele bruggen kan je blijven fotograferen. Dat is zeker het geval met het bekende gebouw dat op de hoek staat en tegenwoordig WASSERSCHLOSS Speicherstadt is. Vanaf de andere brug is dit een van de meest gefotografeerde plekken van Hamburg. Ook van onze kant was dit dus de ideale plek om nog een foto te nemen. In de buurt van het hotel namen we nog een lekker stukje cheesecake om daarna lekker in de hotelkamer wat gaan te ontspannen.

Onze laatste avond op reis

Voordat de avond kon gaan beginnen ben ik nog naar de barbier geweest. Het was hard nodig en aangezien ik geen zin had om thuis ook nog een aantal weken te wachten had ik een afspraak gemaakt bij Lord & Farmer Männerpflege. Ik werd er erg goed geholpen en met een superstrakke coupe konden we de avond in. We wilden bij de avondmarkt gaan kijken op de Reeperbahn in St. Pauli. Vanwege het weer en de coronamaatregelen was hier echter weinig te beleven. Tex’s Bar-b-q werd uiteindelijk het restaurant voor het avondeten. Met een paar lekkere stukken vlees en kippenvleugeltjes konden we onze buikjes goed vullen.

Daarna liepen we naar de Hamburger Dom om de hoek van het restaurant. We hadden eerder die dag al online gratis kaartjes besteld en konden zo na het tonen van ons coronapas en het opzetten van een mondkapje probleemloos het terrein op. De Hamburger Dom is een kermis die 3 keer per jaar plaats vindt. De kermis was werkelijk enorm groot, met een enorm aanbod aan eten en drinken. We gingen een rondje maken en liepen al snel naar ons favoriete spel. de kamelenrace. Ditmaal was het een paardenversie, maar het principe bleef hetzelfde. Balletjes rollen en het beestje laten rennen. Judith won weer eens en ging er dit keer met een bingospel en zaklamp vandoor. Na een paar lekkere Schmalzkuchen achter de kiezen stapten we het enorme reuzenrad in.

Dit reuzenrad zou het grootste reizende reuzenrad ter wereld moeten zijn, met een hoogte van maar liefst 60 meter, en dat was niet gelogen. Vanaf het rad hadden we zicht over heel de de Hamburger Dom en natuurlijk ook heel de stad. Je kon erg ver kijken en zeker ’s avonds is dat zeker de moeite waard. Hiermee sloten we ons bezoek aan deze kermis af. We namen nog een cocktail op de Reeperbahn onder het genot van livemuziek en pakten daarna de bus terug naar het hotel.

Hiermee sluiten we ons verblijf in Hamburg af. We hebben hier (ondanks het slechte weer) een paar mooie dagen gehad en er veel uit gehaald. We hadden eigenlijk best nog een dagje langer willen blijven, maar het is tijd om naar huis te gaan. Morgenochtend rijden we weg vanuit Hamburg en zouden we aan het einde van de middag weer in Kruisland aan moeten komen. We kijken terug op een geweldige reis waarbij we na 1 1/2 jaar eindelijk weer het gevoel hebben gehad hoe het is om écht op reis te zijn. Dat smaakt natuurlijk naar meer.

Hopelijk hebben jullie weer genoten van onze reisverslagen!

Je kan de komende tijd natuurlijk interessante artikelen vol handige tips verwachten over de door ons bezochte bestemmingen.

Mocht er een bestemming, regio, of activiteit zijn waar je graag meer over wil weten, laat dan hieronder een reactie achter!

Een gedachte over “Duitsland, de laatste stop is Hamburg! (Dag 17/18)