ArtikelenMexicoNoord-AmerikaReisroutes

Reisroute (21 dagen): Mexico, Yucatán

Mexico is een land dat enorm in populariteit is gestegen de afgelopen jaren onder Nederlandse toeristen. Aangezien er veel meer te zien is dan enkel de mooie stranden trekken steeds meer Nederlanders dan ook rond over het schiereiland Yucatán. In de zomer van 2019 hebben wij dan ook een prachtige reis gemaakt door dit gebied met een huurauto. In dit artikel geef ik je uitleg over deze reisroute door Yucatán die wij destijds in 21 dagen hebben uitgevoerd, en misschien biedt dit wel een goede basis voor jouw reis door Mexico.

Cancún (Dag 1/2)

De meest logische start voor deze reisroute door Yucatán in Mexico is Cancún. Hier bevindt zich de grootste toeristische luchthaven van dit gebied waarop dagelijks enorm veel vliegtuigen van over de hele wereld landen. Cancún heeft ongeveer 500.000 inwoners en is een wereldberoemd toeristenoord. De stad is op te splitsen in een “downtown” en “hotel zone” gebied. In de “hotel zone” bevinden zich de enorme all inclusive hotels, en ook de befaamde nachtclubs zoals de Coco Bongo.

Dag 1

Wij besloten om 2 nachten in Cancún te verblijven in het uitstekende en kleinschalige La Villa du Golf à Cancun Hotel. Dit deden we om zodoende rustig te kunnen starten met onze reis na een lange vlucht en wat te kunnen wennen aan het land. De eerste dag hebben we dan ook gebruikt voor praktische zaken om bijvoorbeeld onze huurauto op te halen en een lokale simkaart aan te schaffen.

Dag 2

De tweede dag hebben we de auto genomen naar Puerto Morelos. Hier hebben we genoten van een drankje en rondgekeken. We sloten de dag af aan het strand van Playa Lagarto. In principe was 1 nacht in Cancún voldoende geweest, maar we vonden het zeker fijn om niet direct nadat we in Mexico waren aangekomen een langere autorit te hoeven maken.

We hadden een uitstekende huurauto geboekt bij Alamo
Puerto Morelos is een leuk uitstapje om te doen vanuit Cancún.
Vervoer

Vanuit Nederland zijn er geen directe vluchten naar Cancún. Vaak moet je daarom een overstap maken in de Verenigde Staten. Let hierbij wel heel goed op je overstaptijd aangezien je veel tijd nodig kan hebben bij de douane. In ongeveer 14 uur zou je dan vanuit Amsterdam in Cancún aan moeten kunnen komen. Vanuit Brussel gaan er wel rechtstreekse vluchten naar Cancún met TuiFly.

Vanuit het vliegveld is het vervolgens ongeveer 25 minuten rijden naar de Hotel Zone van Cancún. Zou je vervolgens vanuit Cancún een dagtrip willen maken naar Puerto Morelos dan ben je hier in ongeveer 45 minuten rijden.

Isla Holbox (Dag 3/4/5)

Na 2 dagen in Cancún brengt deze reisroute door Yucatán in Mexico ons naar Isla Holbox. Holbox is een eiland ten westen van Kaap Catoche en wordt bewoond door ongeveer 1500 mensen. Het eiland is inmiddels een enorme populaire bestemming geworden voor toeristen door de prachtige stranden. Kenmerkend aan het eiland is het feit dat er geen auto’s mogen rijden en veel toeristen daarom per golfkarretjes rond worden gebracht.

Benieuwd naar onze favoriete hotels in Yucatán Mexico?

Check dan dit artikel!

Dag 3

Op Isla Holbox verbleven we 3 nachten in het Mis Sueños Holbox hotel dat op een paar straten verwijderd is van het haventje. Holbox is een eiland wat uitstekend geschikt is om heerlijk te ontspannen. Het is erg handig om een hotel te kiezen waarbij je gebruik kan maken van fietsen om je zo makkelijk over het eiland te verplaatsen. Let er ook heel goed op dat je voldoende geld bij je hebt want tijdens ons verblijf was er maar 1 werkende pinautomaat op het eiland waar je dus erg lang voor in de rij moet staan.

Dag 4

Nadat we de eerste dag het eiland wat verkend hadden hebben we de tweede dag de zogenaamde 3 eilanden tour gedaan. Met een bootje krijg je zo in een paar uur de mooiste plekken te zien rondom het eiland.

Dag 5

De volgende dag zijn we met de fiets de kust afgereden en hebben we bedjes gehuurd bij een van de beachclubs. De laatste avond hebben we een zogenaamde “bioluminescence” tour gedaan waarbij je het lichtgevende plankton kan aanschouwen. Er is ook de mogelijkheid om vanaf Holbox (tussen Mei en September) met walvishaaien te gaan zwemmen, maar wij kozen er voor om dit vanuit Playa del Carmen te doen.

Neem zeker de tijd om heerlijk te chillen aan een van de prachtige stranden van Holbox
Tijdens de 3 eilanden tour kom je onder andere bij het prachtige Isla Pasion
Fietsen zijn erg handig op het eiland, dus het kan zeker lonen om een hotel te zoeken waarbij de fietsen zijn inbegrepen.
Vervoer

Isla Holbox is te bereiken door naar Chiquilá te rijden. Je rijd hier vanaf Cancún in ongeveer 2 uur heen. De lange rechte wegen zijn uitstekend en op een aantal plekken zal je tol moeten betalen. Let wel goed op dat je in de bebouwde kom veel drempels tegen zult komen waar je echt met minimale snelheid overheen zult moeten rijden.

Eenmaal in Chiquilá kan je op verschillende plekken parkeren. Rij net zo lang door tot je kunt want alle parkeerplaatsen bieden een tarief aan van 100 peso’s per 24 uur. Eenmaal in Chiquilá kan je de ferry nemen naar Holbox. Er zijn 2 bedrijven die je naar het eiland zullen brengen: Holbox Express en 9 Hermanos. De boten van Holbox Express vertrekken op het hele uur richting Holbox en die van 9 Hermanos op het halve uur. Bij beiden bedrijven kost een rit 150 peso’s per persoon. Holbox Express heeft iets luxere boten, maar voor de rit van ongeveer 30 minuten voldoen beiden bedrijven.

Je zult nooit langer dan 30 minuten hoeven te wachten op de volgende boot naar het eiland!

Valladolid (Dag 6/7/8)

De volgende plek op onze route was Valladolid. Deze stad heeft ongeveer 45.000 inwoners en is vernoemd naar de Spaanse stad Valladolid. De stad is niet al te groot maar heeft een ruim aanbod aan leuke restaurants. Daarnaast is het de ideale startplaats voor verschillende bezienswaardigheden in de regio.

Dag 6

We verbleven 3 nachten in het uitstekende Mayan Majesty Boutique Hotel dat makkelijk per auto te bereiken was en waarvan je in ongeveer 10 minuten lopen bij het centrale plein aan kwam. De eerste dag hebben we de cenote Zaci bezocht die zich midden in de stad bevindt. In de avond zijn we naar het Convento de San Bernardino de Siena gegaan waar iedere avond om 21:30 uur een projectie met Engelstalige uitleg begint over de historie van de stad.

Dag 7

Een dag later hebben we het wereldberoemde Maya complex Chichén Itzá bezocht. We hebben hier enkele uren doorgebracht en zijn hierna terug gegaan naar het hotel om te ontspannen.

Dag 8

De laatste dag in Valladolid hebben we de archeologische vindplaats Ek’ Balam bezocht. Vanuit hier zijn we direct doorgereden naar de cenotes van Xkeken en Samulá om heerlijk af te koelen.

De projectie op de Convento de San Bernardino de Siena
De El Castillo van Chichén Itzá, die natuurlijk niet mag ontbreken in deze reisroute door Yucatán in Mexico.
Het uitzicht vanaf Ek’ Balam
De cenote van Xkeken
Vervoer

Nadat je de ferry vanaf Isla Holbox naar Chiquilá hebt genomen is het nog ongeveer 2 uur rijden voordat je in Valladolid bent. Ook hier zijn de wegen uitstekend en is het makkelijk rijden. Let wel op dat de steden voornamelijk eenrichtingswegen bevatten.

In Valladolid is het erg praktisch om een auto in je bezit te hebben om zodoende de verschillende bezienswaardigheden te kunnen bezoeken. Het is ongeveer 45 minuten rijden om Chichén Itzá te bereiken. Om de grote massa toeristen voor te blijven is het verstandig om hier al direct bij de opening om 8:00 uur binnen te gaan. De archeologische vindplaats Ek’ Balam is vanuit Valladolid in ongeveer 35 minuten te bereiken. Wanneer je vanaf hier direct naar de cenotes Samulá en Xkeken wilt gaan ben je wederom 35 minuten onderweg en passeer je weer Valladolid. Vanuit Valladolid zijn deze cenotes overigens ook goed per fiets te bereiken aangezien ze maar op 6 kilometer afstand liggen en er een goed fietspad ligt.

Mérida (Dag 9/10/11/12)

Na Valladolid zijn we doorgereden naar Mérida. Mérida is de hoofdstad van de deelstaat Yucatán en heeft inclusief de omliggende wijken maar liefst 900.000 inwoners. De stad heeft veel te bieden zoals prachtige koloniale gebouwen en verschillende musea.

Dag 9

Tijdens ons verblijf verbleven we in het Merida Santiago Hotel Boutique, dat gerund wordt door een Nederlander. Ons verblijf beviel zo goed dat we maar liefst 4 nachten hier hebben verbleven. De eerste dag in de stad was een zondag waardoor er op en rond het Plaza Grande verschillende activiteiten zijn.

Dag 10

De volgende dag hebben we de Free Walking Tour Mérida gedaan en de Mercado Lucas de Galvéz bezocht. Na de lunch hebben we het Mayan World Museum of Mérida bezocht, wat absoluut de moeite waard is.

Dag 11

De 3e dag in Mérida hebben we gebruikt om met de auto de ruïnestad Uxmal te bezoeken. Vanuit hier hebben we een tussenstop gemaakt om te lunchen bij Hacienda San Pedro Ochil om vervolgens de cenotes X’batún en Dzombakal te bezoeken. Deze cenotes zijn moelijk te bereiken maar absoluut de moeite waard.

Dag 12

Onze laatste dag in Mérida hebben we gebruikt om “de gele stad” Izamal te bezoeken.

Op zondag treden er rondom de Plaza Grande verschillende artiesten op
De Free Walking Tour Mérida bood goede informatie en een aangename wandeling
Het Mayan World Museum of Mérida is meer dan de moeite waard
Vanuit Mérida kan je uitstekende de ruïnestad Uxmal bezoeken
Cenote X’batún was moeilijk te bereiken, maar absoluut de moeite waard
“De gele stad” Izamal was een leuk afsluiting van ons bezoek aan Mérida
Vervoer

De rit van Valladolid naar Mérida bedraagt ongeveer 160 kilometer, en dus ben je wederom in ongeveer 2 uur bij de volgende bestemming. De wegen zijn ook hier uitstekend, en ondanks dat Mérida een vrij grote stad is kan je hier makkelijk rondrijden. Let wel dat je hotel parkeergelegenheid heeft.

In Mérida zelf is het niet handig om je met de auto te verplaatsen. Wil je bijvoorbeeld het Mayan World Museum of Mérida bezoeken dan kan je dit het beste met een Uber doen. Deze brengt je voor een paar euro naar de andere kant van de stad. Uxmal ligt op ongeveer 80 kilometer afstand en bereik je dus in ongeveer 1 uur rijden, op de terugweg kan je vervolgens lunchen bij Hacienda San Pedro Ochil die je op de heenweg al passeert. De cenotes X’batún en Dzombakal zijn wat moeilijker te bereiken. Vanaf de snelweg is het ongeveer 10 kilometer rijden tot de ingang, en vanaf hier is het nog enkele kilometers rijden over onverharde wegen. “De gele stad” Izamal ligt op ongeveer 70 kilometer van het centrum van Mérida en bereik je dus ook in ongeveer 1 uur met de auto.

Ben je na het lezen van deze reisroute door Yucatán benieuwd naar wat je allemaal mee moet nemen naar je reis door Mexico?

Wij hebben een uitgebreid artikel op onze website staan met een volledige packing list voor jouw reis van 3 weken naar Mexico!

Bacalar (Dag 13/14/15)

Vanuit Mérida hebben we direct de rit naar Bacalar gemaakt. Bacalar is een kleine plaats met maar 10.000 inwoners. Het toerisme is de grootste bron van inkomsten door het fort van Bacalar en de beroemde lagune van Bacalar.

Dag 13

De rit van Mérida naar Bacalar is de langste rit van de reis waardoor er op de eerste dag minder tijd was dan gewoonlijk. We verbleven in het Poza Clara Sanctuary wat een goede keuze was ondanks het wat kleine tweepersoonsbed. Op de eerste dag in Bacalar zijn we naar een restaurant gegaan aan de lagune waar we onder het genot van een hapje en drankje konden zwemmen in het warme water.

Dag 14

De tweede dag in Bacalar hebben we een tour over de lagune gedaan met Amir Adventours, inclusief fruitlunch en drank op de boot.

Dag 15

De laatste dag hebben we de auto genomen naar het nabijgelegen Los Rapidos. In dit restaurant aan een prachtige heldere stroomversnelling kan je heerlijk zwemmen, eten en drinken. Vergeet ook zeker niet het centrale plein van Bacalar te bezoeken in de avond waar veel leuke restaurantjes zitten en kraampjes staan opgesteld.

Het is heerlijk zwemmen in de prachtige heldere lagune van Bacalar
Een boottour over de lagune is absoluut de moeite waard
Bij Los Rapidos kan je heerlijk ontspannen en je mee laten voeren in de stroomversnelling.
Vervoer

De rit van Mérida naar Bacalar was de langste rit tijdens onze reis. De afstand is 344 kilometer, en in ongeveer 4 uur ben je in Bacalar. Het zijn lange rechte wegen waar je niet heel vaak een tankstation tegenkomt, let hier dus goed op!

In Bacalar zelf kan je makkelijk zonder auto overweg. Wil je echter Los Rapidos bezoeken, dan moet je de auto nemen. Op ongeveer 20 minuten rijden van Bacalar ben je er al.

Tulum (Dag 16/17)

Na Bacalar was de volgende bestemming op deze reisroute door Yucatán in Mexico Tulum. Tulum is een badplaats die voornamelijk bekend is vanwege de stranden en de archeologische vindplaats. De plaats heeft ongeveer 15.000 inwoners en stond bekend als een hippiestad. Door de enorme toename van het toerisme is hier naar onze mening echter weinig meer van overgebleven.

Dag 16

We verbleven in het uitstekende Elements Tulum Boutique Hotel dat gelegen ligt aan de weg richting het strand. Bij aankomst hebben we na een lunch in het centrum de gratis fietsen van het hotel genomen naar de Maya ruïnes van Tulum. De ruïnes liggen direct aan zee en zijn erg populair bij toeristen. Het centrum van Tulum is vrij levendig en tijdens ons verblijf was er bijvoorbeeld een echte Mexicaanse kermis gaande.

Dag 17

De volgende dag in Tulum hebben we de fiets genomen naar het strand waar we middels een kortingsbon van het hotel bij Beachclub Mía konden liggen. Ondanks het aanwezige zeewier was het strand absoluut de moeite waard.

Het is in Tulum erg handig om een hotel te nemen waarbij fietsen zijn inbegrepen.
De ruïnes van Tulum liggen direct aan het strand en zijn erg populair onder toeristen.
Het was heerlijk ontspannen bij Beachclub Mía
Vervoer

Vanuit Bacalar was het 215 kilometer rijden naar Tulum, wat ongeveer 2 1/2 uur in beslag nam. Je rijdt hier langs de kust en komt dus vaker door dorpjes dan tijdens de andere ritten.

Eenmaal in Tulum kan je het beste de auto laten staan en de fiets nemen. Je kan op verschillende plekken fietsen huren, maar uiteraard is het handiger als je een hotel kiest waarbij fietsen zijn inbegrepen. De ruïnes liggen bijvoorbeeld op 4 kilometer afstand. Middels een uitstekend fietspad ben je er in ongeveer 15 minuten, en je kan je fiets recht voor de ingang parkeren. Beachclub Mía ligt op ongeveer 7 kilometer afstand, en in ongeveer 20 minuten per fiets te bereiken. Deze route is maar gedeeltelijk voorzien van een fietspad maar is goed per fiets te doen.

Playa del Carmen (Dag 18/19/20)

De laatste bestemming van deze reisroute door de regio Yucatán in Mexico is Playa del Carmen. Playa del Carmen is een van de populairste badplaatsen van Mexico en heeft ongeveer 150.000 inwoners. De stad heeft een bruisend centrum met talloze restaurants en winkels en aan ruim aanbod aan hotels.

Dag 18

Wij sloten onze reis af in het Newport House Playa Boutique Hotel, rustig gelegen op een straat verwijderd van de drukke Avenida 5. Onze eerste dag hebben we volledig besteed met het zwemmen met walvishaaien met Underwater Mexico. Deze activiteit was het absolute hoogtepunt van onze reis en dus prachtig om mee af te sluiten.

Dag 19

De tweede dag hebben we doorgebracht in de Kool Beach Club. Middels een coupon van het hotel konden we hier met korting onze tijd doorbrengen, genieten van het strand en het heerlijke eten en drinken. Ook hebben we die dag goedkoop souvenirs ingekocht bij de Walmart en een prachtige hangmat gekocht bij La Casa De Las Hamacas.

Dag 20

De volgende dag hebben we de ferry naar Cozumel genomen en hier gesnorkeld bij de Money Bar Beach Club.

Dag 21

Vanuit Playa del Carmen zijn we de laatste dag naar Cancún gereden om hier het vliegtuig weer naar huis te nemen.

Het was een fantastische ervaring om met de walvishaaien te zwemmen.

Het zwemmen met walvishaaien mag volgens ons echt niet ontbreken op deze reisroute door Yucatán in Mexico.

In dit artikel over Underwater Mexico vertellen we je alles over deze prachtige activiteit met dit uitstekende bedrijf!

In Playa del Carmen is het een drukte van jewelste.
Op het eiland Cozumel kon je heerlijk snorkelen in het heldere water.
Vervoer

Vanaf Tulum was het maar 65 kilometer rijden naar Playa del Carmen. Binnen een uur waren we dan ook op onze eindbestemming.

Ook in Playa del Carmen is het erg handig om een hotel te hebben met fietsen omdat dit het makkelijk maakt om je door de stad te verplaatsen wanneer je bijvoorbeeld de Walmart wilt bezoeken. Cozumel is makkelijk per ferry te bereiken die op het hele uur de oversteek maken. Bij Winjet hadden wij voor 340 peso’s per persoon (ongeveer €15,50) een retourtje te pakken. Op het eiland bracht een taxi ons vervolgens voor ongeveer €5 naar de Money Bar Beach Club.

Vanuit Playa del Carmen is het nog ongeveer 55 kilometer rijden naar het vliegveld van Cancún. In ongeveer 45 minuten ben je dus al bij het vliegveld!

Veel plezier met deze reisroute door Yucatán, mogelijk biedt hij een goede basis voor jouw reis naar het prachtige Mexico!

Ben je op zoek naar meer mogelijkheden voor jouw reisroute door Yucatán in Mexico, dan is Calakmul misschien ook nog een leuke plek om toe te voegen aan je route.

Op de website van Marcella Molenaar kan je hier ook nog van alles over lezen!