2018ArgentiniëArtikelenBraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Pech op reis: Onze backpacks weg zien rijden in een bus op de grensovergang van Brazilië en Argentinië

In 2011 zijn we begonnen met het schrijven van blogs. De jaren erna heeft dit een positief vervolg gekregen. Een aantal van deze verslagen zijn helaas verloren gegaan, maar alle reisverslagen vanaf 2014 kan je terugvinden op onze website. Natuurlijk beschrijven we in die reisverslagen voornamelijk de positieve ervaringen die we tijdens het reizen op doen. Daardoor lijkt het soms dat er nooit iets mis gaat tijdens onze reizen. Toch is dat niet altijd zo. Net zoals in het dagelijks leven heb je ook op reis wel eens tegenslagen. Tegenslagen die onze reis volledig hebben verpest zijn gelukkig nog niet op ons pad gekomen. Wel hebben we ervaringen gehad die we onder de noemer “pech” mogen scharen. Eerder bespraken we al de pech die Judith had tijdens het ziplinen in Costa Rica. Een ander mooi verhaal waarbij we pech hadden op reis en het ons echt even groen en geel voor de ogen werd was toen we op de grensovergang van Argentinië naar Brazilië onze backpacks in een bus weg zagen rijden. In dit artikel vertellen we je precies wat er die dag gebeurde.

De grensovergang van Bolivia naar Argentinië verliep soepel
Iguazu

Tijdens onze reis door Zuid-Amerika van 2018 waren we op zondag 9 september 2018 na 2 maanden aangekomen in Puerto Iguazú in Argentinië. Deze grensstad was onze uitvalsbasis om de prachtige watervallen van Iguazú te bezoeken. We verbleven hier een aantal nachten in het uitstekende Amérian Portal Del Iguazú Hotel. Zeker voor voor deze reis was dit een erg luxe hotel. Vlak bij dit hotel was een bushalte waarmee we rechtstreeks naar de ingang van Nationaal park Iguazú konden gaan. In dit park kan je de Argentijnse kant van de watervallen van dichtbij bekijken en verschillende wandelingen maken.

De eerste twee dagen hadden we dit met veel plezier gedaan. De derde dag besloten we daarom om de watervallen ook eens vanaf de Braziliaanse kant te gaan bekijken. Het vervoer zou hierbij wederom met de bus gebeuren op woensdag 12 september 2018. Er was namelijk een speciale busdienst die startte in Puerto Iguazú. Deze bus brengt je bracht ons vervolgens naar de grensovergang met Brazilië waar hij netjes op ons bleef wachten. Nadat we de benodigde stempels in onze paspoorten hadden gekregen konden we vervolgens weer instappen en bracht de bus ons netjes naar de ingang van het Parque Nacional do Iguaçu.

Na een lange dag in Brazilië namen we de bus weer terug naar Puerto Iguazú. Ook dit verliep op precies dezelfde manier en zonder een enkel probleem waren we aan het einde van de dag weer terug in ons hotel in Argentinië. Tot zover hadden we dus nog geen pech op reis gehad bij deze grensovergang.

De watervallen van Iguazú gezien vanaf de Braziliaanse kant.
De bus rijdt Argentinië binnen vanuit Brazilië
Van Argentinië naar Brazilië

Nadat we 3 dagen lang de prachtige watervallen van Iguazú hadden bekeken was het tijd om verder te reizen. Het was inmiddels donderdag 13 september en we namen in Puerto Iguazú de bus naar het busstation in Foz do Iguaçu in Brazilië. In Foz do Iguaçu was vervolgens het plan om door te reizen naar Campo Grande.

Vol goede moed stapten we die ochtend dus de bus in met de veronderstelling dat we op dezelfde wijze de grens over zouden gaan. Vanaf het busstation in Puerto Iguazú naar de grensovergang ging het zoals verwacht. Eenmaal aangekomen bij de grens begon de buschauffeur tegen ons een heel verhaal te vertellen. We konden hem echter niet verstaan maar gingen er vanuit dat hij aan probeerde te geven dat we net als een dag eerder onze stempels konden halen en weer terug in de bus konden stappen.

Middels gebarentaal probeerden we hier dan ook bevestiging voor te krijgen, wat we volgens ons idee op dat moment ook kregen. Om maar niet met onze zware backpack te blijven sjouwen besloten we daarom om deze in de bus te laten liggen. We zouden immers toch maar even onze paspoorten laten stempelen en dan weer terug in stappen.

De grensovergang tussen Argentinië en Brazilië
De daadwerkelijk pech op reis bij de grensovergang

We stapten de bus uit om onze paspoorten te laten stempelen en toen gebeurde het. De bus reed gewoon weg. Schijnbaar hadden we uit moeten stappen met al onze bagage en een volgende bus moeten nemen. Maar geheel onverwacht voor ons reed de bus nu dus weg. Met onze backpacks er nog in! Met onze eigen ogen zagen we zo onze backpacks vol kleding en reeds gekochte souvenirs wegrijden. We schrokken ons rot, daar gingen al onze spullen!

Ook al waren we behoorlijk in paniek, zomaar achter de bus aangaan was ook niet direct een optie. We stonden namelijk bij de grensovergang, dus het leek ons geen goed idee om zonder stempel achter de bus aan te gaan. Gelukkig werden we snel geholpen door een behulpzame douanier. Op dat moment kwam er namelijk net een taxi aanrijden. De douanier stopte deze taxi voor ons en zo zetten we dus de achtervolging in op de bus waar onze backpacks nog in lagen. We zaten op dat moment dus in een taxi achter de bus aan waar onze backpacks inzaten toen we de bus om zagen draaien. De andere mensen in de bus hadden alles zien gebeuren en gelukkig bij de buschauffeur aangegeven dat onze backpacks nog in de bus stonden.

Na enkele honderden meters draaide de bus dus om en reed hij weer richting de grensovergang. Wij zaten nog altijd in de taxi die de bus achtervolgde, dus deze deed precies hetzelfde. Enkele minuten later stopten dan ook de bus en onze taxi weer bij de grensovergang. We betaalden de taxi een klein bedrag voor de korte achtervolging en haastten ons naar de bus. Daar stonden gelukkig onze backpacks op ons te wachten. De passagiers hadden zichtbaar commentaar op de buschauffeur gehad en dankzij hen konden we onze bagage weer meenemen.

Bij dit busstation stopte de bus om ons uit te laten stappen, maar reed hij verder met onze backpacks nog aan boord!
Bij dit busstation stopte de bus om ons uit te laten stappen en reed vervolgens verder met onze backpacks nog aan boord!
Eind goed, al goed

We hadden ons lesje geleerd en na de nodige stempels bleven we deze keer met al onze bagage netjes wachten op de volgende bus. Deze zou ons hierna rustig naar het busstation in het Braziliaanse Foz do Iguaçu brengen Op deze pijnlijke manier bleek maar weer eens dat een taalbarrière soms vervelende gevolgen kan hebben. Gelukkig kwam alles goed, maar we hadden onze les wel geleerd. Pech op reis is nooit prettig, maar al helemaal niet als dit op een grensovergang is!

Wil je zelf ook eens de watervallen van Iguazú bezoeken?

Op onze website staat een uitgebreid artikel waar je op moet letten bij het bezoeken van deze prachtige watervallen!