2018ArgentiniëReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Argentinië, Salta (Dag 38/39/40/41)

Na onze tour over de zoutvlaktes van Uyuni hadden we besloten om verder te reizen naar Argentinië. In dit reisverslag lees je dan ook uitgebreid hoe we ons hebben vermaakt in onze eerste bestemming in Argentinië, Salta!

Vrijdag 17 augustus 2018 (Dag 38)

Vanuit Tupiza namen we enkele dagen terug dan ook eerst de bus naar Villazon. Villazón is de laatste plaats in Bolivia voor de grens met Argentinië en hier konden we de overstap maken naar La Quiaca.

De grensovergang stelde weinig voor en met een Argentijnse stempel in ons paspoort konden we enkele minuten later Argentinië binnen wandelen, waar het direct een uur later was. We moesten nog enkele uurtjes in La Quiaca in Argentinië doorbrengen alvorens we de bus naar Salta konden pakken en dus besloten we iets te gaan eten. Nadat we eindelijk een pinautomaat hadden gevonden konden we ergens gaan zitten en de eerste Argentijnse steaks naar binnen werken. Hier werd overigens direct Maxima genoemd als reactie op het feit dat we uit Nederland komen, en dit verwachten we de komende tijd nog heel vaak te horen.

De busrit naar Salta duurde helaas erg lang door meerdere politiecontroles, en pas rond 23:30 kwamen we dan ook aan bij ons Aparthotel Carlos 1, waar we direct ons bed in konden duiken.

Zaterdag 18 augustus 2018 (Dag 39)

De andere ochtend zijn we op het centrale plein Plaza 9 de Julio gaan ontbijten en toen het tourist information Center op gaan zoeken. In tegenstelling tot Bolivia was deze hier in Salta snel te vinden en kregen we goede informatie in Argentinië.

We besloten om de kabelbaan teleférico San Bernardo te nemen naar de top van de San Bernardo berg. De kabelbaan ging lekker rustig en langzaam kregen we een mooi uitzicht op de stad. Boven op de berg hebben we nog heerlijk van de warme zon genoten onder het genot van een drankje en empanada’s.

Hierna hebben we nog een lekkere wandeling door de stad gemaakt en de dag afgesloten met een etentje in de straat Balcarce, waar het ene na de andere leuke restaurantje te vinden was. Het was erg sfeervol en gezellig in deze straat waar in ieder restaurant wel een muziekoptreden of dansshow werd opgevoerd.

Zondag 19 augustus 2018 (Dag 40)

Voor de volgende ochtend hadden we ontbijt gekocht in de supermarkt en zijn we wat later op pad gegaan. We wilden een touristenbusje nemen door de stad, maar helaas bleek deze pas later te rijden. Omdat het zondag was bleek er veel gesloten te zijn en besloten we om eerst het Museo Histórico del Norte te bezoeken. Dit museum beschreef de historie van Salta en omgeving.

Hierna zijn we zelfs nog een museum gaan bezoeken, Museo de Arquelogía de Alta Montaña, oftewel het MAAM. Dit museum is volledig ingericht rondom het verhaal van 3 kinderen die lang geleden door de Inca’s waren geofferd en in 1999 bevroren zijn gevonden. Een van de bevroren kinderen was te zien in dit erg mooie museum.

Het was deze dag trouwens een stuk kouder geworden, van 25 graden op zaterdag naar 6 graden op zondag. We hadden het buiten dus al snel gezien en besloten ’s avonds naar het winkelcentrum te gaan. Dit bleken meer mensen te doen, want het was er enorm druk. Ook was het in Argentinië de “dag van het kind” en dus werden alle kleine Argentijntjes goed verwend.

Met een broodje op gingen we weer terug naar het appartement. Daar probeerden we vliegtickets te kopen naar Buenos Aires. Dit lukte helaas niet omdat ik een MasterCard heb en geen Visacard, waardoor we het goede besluit namen om met de bus via enkele andere steden die kant op te gaan. We hebben immers nog tijd genoeg!

Maandag 20 augustus 2018 (Dag 41)

Gisterenochtend besloten we om de Salta Free Tour te gaan doen. Dit bleek een schot in de roos, want omdat we de enige waren die geen Spaans spraken werd het zelfs een privétour. Onze gids nam ons mee door Salta en gaf ons op een zeer prettige manier veel informatie en tips over de stad en over Argentinië.

Helaas duurde de tour maar 2 uur en door de kou hadden we dan ook erg veel zin gekregen in warme chocolademelk met echte Argentijnse alfajores. Hierna zijn we buskaartjes gaan halen voor vandaag en hebben we heerlijk genoten van een enorme pizza. Doordat het vrijdag een nationale feestdag was, en deze dan automatisch verzet wordt naar maandag in Argentinië was het nog altijd zeer rustig in de binnenstad.

Op aanraden van de gids van de ochtend sloten we de dag af met een lekker etentje en wat lekkere drankjes in restaurant Viracocha, wat een goede tip van hem was.

Na wat contact met de eigenaar mogen we vandaag nog gebruik maken van ons appartement, wat erg lekker is want onze bus vertrekt vanavond om 21:30 uur. Vanochtend hebben we de markt bezocht, het zonnetje schijnt weer lekker en het is weer goed druk op straat.

Met wat boodschappen voor de busreis gaan we vanavond richting het busstation voor de nachtbus naar Córdoba. Morgenochtend moeten we dan aankomen in de 1 na grootste stad van Argentinië, waar onze reis verder zal gaan!